Februarutfordringen

søndag 25. mai 2014

Tutorial bok- kort

 Hei!
Det finnes nok mange måter å lage bokkort på, men jeg har funnet en måte jeg syns funker fint og den skal jeg prøve og dele med dere :)

På denne boka ønsket jeg en litt fin kant, siden det er til et bryllup.
Jeg har derfor brukt en kantpunch med følgende mål på kartongen:
26,04 cm x 17,15 cm (10 1/4" x 6 3/4")



Jeg finner så midten av kartongen, og måler 1,5 cm ut hver vei, 3 cm tilsammen.
Score etter disse målene, som vist på bildet under. Dette blir ryggen på boka.



Jeg bretter deretter kartongen til ei bok og finner målene fra ryggen og ut til kantpunch- linja, samt mål fra linjene oppe og nede (se bildet over)
10,3 cm x 14,8 cm


Jeg vil ha "arkene" i boka litt mindre enn permen,
så da lager jeg to panel med mål 9,5 cm x 20 cm
og to panel med mål 14 cm x 20 cm


Score så på hver tredje rille på scoreboardet ditt
eller på hver cm hvis du har annen type brett


Brett sikk- sakk, klem godt sammen for hver brett.


Gjør det samme med alle fire paneler.
Jeg bruker i tillegg å lage "magebelter" for å holde dem bedre sammenbrettet.


Lim deretter sammen hjørnene


Når limet har fått litt feste, tar jeg av "magebeltene" og legger en akrylblokk oppå.
Den har passe størrelse og vekt ;)


Så begynner pyntinga! Først inni;
Tre paneler. Pass på at den du har bak "arkene" ikke stikker ut rundt kantene...


Jeg har også her brukt en kantpunch til et lite panel, hvor man kan skrive en personlig hilsen.
"Arkene" har fått blonde rundt kanten,
og blonde limt bak mønsterark- panelene, til lukking av boka.
Ellers har jeg brukt diverse blomster og et bilde med ringer på.


Utenpå er det to mønsterark oppå hverandre, både foran, bak og på ryggen.
Bak er det også et vers.


På ryggen er det skrevet "Til lykke" med alfabetstickers.

Foran er det pyntet med alskens herligheter fra Papirdesign :)

Håper dette var forståelig...
Her kommer i tillegg en forenklet forklaring:
(Med litt andre mål)

Nå gleder jeg meg til å se hvordan ditt bok- kort blir, så del gjerne!
Lykke til :)

Ønskes av



8 kommentarer:

  1. Tusen takk for malen på dette kortet.Det var forklart på en enkel måte.Kortet var forresten kjempefint.Ha en flott søndag :)

    Hilsen Unni Lindemark

    SvarSlett
  2. Så utrolig flott det var og kjempe bra at du la inn målene til at punchen passer rundt kanten for jeg har mistet arket med målene på til min og ikke fått brukt den til annet enn kantene så dette blir moro å prøve på da jeg også skal lage kort til bryllup snart :) Tusen takk for en flott tutorial med masse gode tips!

    SvarSlett
  3. Inger Didriksen25. mai 2014 kl. 14:42

    Tusen takk for at du deler, og at du forklarer så greit. Blir spennende å teste ut dette. Nydelig det du hadde laget da. Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
  4. Renate, detta var bare helt helt nyyydelig!! Flott forklaring også! :-) Tusen takk!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for flott mal!! Kortet er jo bare helt nyyyyydelig!!!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for malen, denne må jeg bare få prøvd ♥

    SvarSlett
  7. Härligt bokkort! Måste testa detta nu! Har varit på väg sååå länge ;)

    SvarSlett
  8. Da har jeg fått testet ut tutorialen din og ble veldig fornøyd :) For å se kortet mitt kan du trykke på denne linken https://www.facebook.com/martheskort.blogspot.no da kommer du inn på facebook-siden min :)

    SvarSlett